28. feb. 2019

Lang tid siden, og en gratis hækle opskrift

Så er der gået næsten et år siden jeg har skrevet noget herinde. Not Cool!

Hvad er der så sket i løbet af det år?

Jamen vi har fået barn nr 2. Endnu en skøn pige som stortrives, jeg skriver fortsat for The Paper Crafting, så kom endelig og følg med hos dem, jeg har været aktiv på Instagram og så ellers lært en masse nyt kreativt. Jeg tror jeg har fundet mig selv kreativt og kogt det ind til hvad elsker og lave og så fået sagt farvel til et par (=mange) krea hobbyer.

Jeg har doneret 5,2kg bomuldsgarn til dem som strikker til de for tidligt fødte på neo. Givet materialer til en privat dagplejer og selvfølgelig er der også givet til vores egen dagplejemor.

Der er sket så meget at jeg ikke kan huske det hele.

Men som overskrifter lover, så kommer her en gratis opskrift på en hæklet klud. Denne klud er SÅ nem, synes jeg. Her er der blevet hæklet 5 på en uge.

DIY - CROCHET DISHCLOTH - HÆKLET KARKLUD


Abbreviations
ch - Chain
st - stitch
dc - double crochet
FPdc - Front post double crochet
halfdc - half double crochet
F/O - Fasten of

Tools
Needle
Crochet hook size 3.0mm and 2.5mm
Scissor
100% cotton yarn

Start
> ch 42 + 3 (or make a halfdc chainless foundation row) with a 3.0mm hook
if you make a halfdc chainless foundation row skip next step
> in 4th ch from hook dc across, ch1, turn (42)

Pattern, use hook 2,5mm
Row 1 > 1 dc in next st, *1FPdc, 2 dc* *repeat* until last 2 st, 1FPdc, 1dc, ch1, turn (42)

Row 2 > 1 dc in next 2 st, *1FPdc in next 2 st, 1 dc* *repeat* until last 2 st, 2 dc in next 2 st (42)

Repeat until you have 13 squares on the right side, crochet halfdc across the back of the dishcloth F/O
weave in the ends, and your done!



Forkortelser
RK - Række
lm - Luftmaske
m - maske
db-stgm - dobbelt stangmaske
relief db-stgm forfra - relief dobbelt stangmaske forfra
halv-stgm - halv stangmaske
AFS - afslut

Redskaber:
Nål
Hæklenål str. 3.0mm og 2.5mm
Saks
100% bomulds garn (jeg har til 5 klude brugt 4 nøgler (3hele og en slat af den sidste))

start
> 42lm + 3lm (eller lav en halfdc chainless foundation row) med nål 3.0mm
hvis du vælger at lave en halfdc chainless foundation row (som jeg har gjort) spring da næste punkt over
> i 4lm fra nålen db-stgm og gennem alle lm, 1lm, vend (42)

Opskrift, brug nål 2.5mm
1.RK > 1 db-stgm i første m, *1 relief db-stgm forfra, 2 db-stgm* *gentag* indtil sidste 2 masker, 1 relief db-stgm forfra, 1 db-stgm, 1lm, vend (42)

2.RK > 1 db-stgm i næste 2 m, *1 relief db-stgm forfra i de næste 2m, 1 db-stgm* *gentag* indtil sidste 2 masker, 2 db-stgm i næste 2m, 1lm, vend (42)

Gentag disse 2 rækker indtil du har hæklet 13 firkanter på kludens forside

3.RK > halv-stgm i 42m, AFS og væv enderne ind

Du er nu færdig med din klud.

Jeg håber du har fundet lidt inspiration til selv og gå i gang. 
Tak fordi du læste med
KreaTive hilsner KreaTrolden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...